Η τεχνολογία είναι κάτι περισσότερο από ένα εργαλείο, είναι το μέσο που επηρεάζει την πορεία

της σκέψης μας και της αλληλεπίδρασης με τους άλλους και τις μηχανές, καθώς και τη

συνείδησή μας, τα οράματά μας και τις προσδοκίες μας (Muffoletto, 1994).








Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ



Τα ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένας εναλλακτικός ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων. Εκεί μπορούμε να καταχωρήσουμε όλη την πληροφορία που σχετίζεται με τα μαθήματά μας. Ενδεικτικά αναφέρονται:


  1. κανόνες και ο χρονοπρογραμματισμός του μαθήματος

  2. τρέχουσες ανακοινώσεις

  3. ασκήσεις και ειδοποιήσεις για την παράδοση τους

  4. δραστηριότητες

  5. προτεινόμενη βιβλιογραφία

  6. ανακοινώσεις και χρήσιμες πληροφορίες για τους γονείς

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των Iστολογίων σε σχέση με τους συμβατικούς πίνακες ανακοινώσεων είναι ότι τα πρώτα παρέχουν τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων, κάτι το οποίο δεν παρέχεται από τους πίνακες ανακοινώσεων. Οι μαθητές μπορούν να δημοσιεύσουν τα σχόλιά τους και τις παρατηρήσεις τους και να προτείνουν ιδέες, ως μέσο αποδοτικότερης διδασκαλίας.

Ανάρτηση οδηγιών

Τα Ιστολόγια είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία καθοδήγησης για τους μαθητές και τους γονείς τους- που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ασκήσεις τους και χρειάζονται περισσότερη βοήθεια. Μπορούμε να αναρτήσουμε πληροφορίες, εξηγήσεις και επιπλέον παραδείγματα για να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να αποφύγουν πιθανή σύγχυση και να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις ασκήσεις τους.Επίσης, μπορούμε να αναρτήσουμε υπερσυνδέσμους σε πηγές πληροφοριών που σχετίζονται με τις εργασίες, όπως on-line λεξικά, χάρτες, πίνακες και εκπαιδευτικά παιχνίδια.Με αυτόν τον τρόπο έχουμε τη δυνατότητα να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών μας και να τους δώσουμε ερεθίσματα για περαιτέρω μελέτη.

Βήμα προβληματισμού και διάλογου

Το ιστολόγιο είναι ένας ωραίος τρόπος να ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να προβληματιστούν ζητώντας τους να καταγράψουν:


  1. τις απόψεις τους σε ερωτήματα κρίσεως

  2. τις αντιδράσεις τους σε φωτογραφίες με θέματα κοινωνικού, περιβαλλοντολογικού κτλ περιεχομένου

  3. τα σχόλια τους σε δημοσιευμένα στον τύπο άρθρα

  4. την εκτίμηση τους και τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύουν αποτελέσματα δημοσκοπήσεων εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος

  5. τις ιδέες τους για θέματα που συζητήθηκαν στην τάξη.

Χώρος συνεργασίας

Με τα ιστολόγια είναι πιο εύκολο να ωθήσουμε τους μαθητές στη συνεργατική και αθροιστική εκμάθηση. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναλάβουν τμήματα μιας εργασίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα εργασίας παρουσιάζει την πρόοδο της δουλειάς της στο ιστολόγιο περιμένοντας σχόλια και διορθώσεις. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές και δίνουν και παίρνουν γνώση - υλικό από τις υπόλοιπες ομάδες της τάξης.

Η συνεργατικότητα μπορεί να επεκταθεί και σε εμάς τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούμε να δημιουργήσουμε ιστολόγια στα οποία θα περιγράφουμε τις εμπειρίες μας από την εκπαίδευση, σχήματα μαθημάτων από εκπαιδευτικές ενότητες, πληροφορίες και μεθόδους διδακτικής που εφαρμόσαμε με επιτυχία ή όχι.

Δημοσίευση εργασιών

Τα ιστολόγια μπορούν να λειτουργήσουν ως τόποι δημοσίευσης των εργασιών μιας σχολικής τάξης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν στη διάθεση τους επιτυχημένα παραδείγματα άλλων εργασιών αλλά και διορθώσεις, σχόλια και προσθήκες στις δικές τους εργασίες.Ειδικότερα, στην περίπτωση που ωθήσουμε τους μαθητές μας να φτιάξουν το δικό τους ιστολόγιο και να φιλοξενήσουν εκεί όλες τις εργασίες τους, όλες τις δραστηριότητες στις οποίες έχουν συμμετάσχει και τα βραβεία που έχουν πάρει, ουσιαστικά θα έχουμε καθοδηγήσει τους μαθητές να φτιάξουν τον ηλεκτρονικό τους φάκελο (e-portfolio) από τον οποίο θα διαφαίνεται η πρόοδος τους κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: